Gaudium – Stories of a Viking (Iboga, 2015)


gaudium_viking„Thor u Marvela to jakaś popierdułka. Wikigowie w utworach Gaudium to potęga!

Transowy rok zapowiada się dobrze. Po udanym albumie Sonic Entity, oczekującym w kolejce pewniaku Terrafractyl, od kilku dni w głowie dudni mi Gaudium. Ku zaskoczeniu album zarówno w formie muzycznej jak i treści proponuje nieco nowości.
Mitologia Nordycka nie jest częstym gościem psy-transu. Wiadomo, szwedzkie metale i inni piewcy śmierci, zagłady i zniszczenia 6 strun i obniżonego basu sieją tematem często. Transowcy nie, szczególnie ci fluorescencyjni zazwyczaj snują po raz kolejny hinduskie opowieści lub odkrywają tajniki Inków.

Niemiecki producent jest pewnie fanem Ragnara (bo kto nie jest?) i spróbował opowiedzieć na psy-transowy sposób historie Wikinga. Tak jak kojarzymy tę legendarną nację z mocy, siły, nieugiętości i braku strachu tak i w tej muzyce odnajdziemy te przymioty. Ale może to tylko moja nadinterpretacja tego mocnego, zbasowanego, mrocznego, zniewalającego psy-progressive?

Gaudium nie raz zwracał moją uwagę udanymi albumami, EP-kami czy luźnymi kawałkami, choć jak dotąd głowy mi nie urywał. Tym razem jest inaczej. Ta płyta jest jak „krwawy orzeł” wykonany na innych tego typu produkcjach – jest wyjątkowa i brutalna zarazem. Mocna jak Thor, potężna jak Odyn, mądra jak Tyr i chwilami ckliwa jak Frigg. Tak, mitologia potrafi być fascynująca, a ta płyta jest bardzo uzależniająca.
Pierwszy numer zaskakuje bardziej technicznym brzmieniem, ale kolejne już wciągają w głębiny basów by po chwili nieść na falach arpeggio i muskać kroplami lżejszych brzmień.

Nie mogę powiedzieć, że nasłuchałem się tej płyty do syta. Mam nadzieję, że dostarczy mi jeszcze wielu świetnych wrażeń i mam nadzieję, że będę mógł coś z niej zagrać na jednym z nadchodzących letnich transowych open’erowych festiwali.

 

 

 

http://www.deezer.com/album/9598288

http://wimp.pl/album/40886583

http://www.psyshop.com/shop/CDs/ibo/ibo1cd090.html

https://pro.beatport.com/release/stories-of-a-viking/1463109

Skomentuj

